Met het Pinksterweekend voor de boeg event tijd voor een korte terugblik en kijken in de toekomst. Dat past wel bij een Pinksterweekend. Het voorjaar betekent traditioneel het ontvangen van uitnodigingen van verschillende leveranciers om hun dienstverlening te kunnen toelichten.

Zo hield KPN haar traditionele Digital Dutch congres, dit maal in de Jaarbeurs in Utrecht. In een grote hal liet KPN op 11 april op diverse eilanden delen van haar propositie zien. Fabrikant Avaya presenteerde zich op 3 april op de grens van Nederland en België en toonde zich strijdbaar om op de Nederlandse markt meer aanwezig te zijn.

Maar techniek is mooi, uiteindelijk is deze ondersteunend aan de bedrijfsprocessen en moet deze van toegevoegde waarde zijn voor de medewerkers. Tijdens het Customer First Congres op 16 mei in Kamerik werd dit weer eens duidelijk gemaakt door de sprekers. Ook de getoonde applicaties op de beursvloer maakt weer duidelijk dat er nog veel te winnen valt in Customer Contact Centers.

 

Webservices, chatbots, multichannel strategieën, het kwam allemaal aan de orde en het was goed te constateren dat de branche nog steeds leert van hoe de huidige generatie klanten zich beweegt over het internet en dat men nog steeds gedreven is om de klant te begrijpen. Ik ben er trots op dat ik momenteel een project mag uitvoeren waarbij een (tele)communicatiestrategie wordt ontwikkelt voor de bedrijfscommunicatie en voor het klantcontactcentrum. Na een keuze voor het meest geschikte scenario zal er een Programma van Eisen worden opgesteld voor een nieuwe omgeving, waarbij nu al twee uitgangspunten duidelijk zijn: cloud-tenzij en mobiel-tenzij (dat laatste niet voor het KCC).

Op 21 mei mocht ik deelnemen aan de netwerkdag van SURF. SURF is de organisatie die diensten van toegevoegde waarde biedt aan alle universiteiten, alle hogescholen, een aantal grote MBO’s en een aantal onderzoeksinstituten in Nederland. Omdat ik bij SURF een project begeleid met daarin een pilot bij de Universiteit Twente voor inpandige connectiviteit, mocht ik ook op deze netwerkdag aanwezig zijn.

Ruben van den Brink, hoofd Network Services bij SURF, was dagvoorzitter. Dezelfde Ruben van den Brink was één van de genomineerden voor de titel BTG ICT-manager van het jaar 2019, tijdens het jaarlijkse congres van de BTG (vereniging van BedrijfsTelecommunicatieGrootgebruikers) in Noordwijk. Tijdens dat gisteravond gehouden congres werd Peter Rake, Program Manager 5G bij Economic Board Groningen, uitgeroepen tot winnaar. Het 5Groningen initiatief wordt mede ondersteund door SURF. Dus indirect toch ook een overwinning voor Ruben.  Het bleef nog lang onrustig in Noordwijk, niet in de laatste plaats omdat de BTG een paar mooie sprekers had uitgenodigd, met als uitspringers Franc Weerwind (burgemeester van Almere), voormalig F1-coureur Robert (waar is mijn stuurtje) Doornbos en Luc (We love you) van Bussel, schrijver van het boek de Confetti Company.

 

Op de foto van links naar rechts: Ruben van den Brink, Arjan Kampman (Head of Digital & IT bij Port of Amsterdam), juryvoorzitter Hessel Dikkers (NS), winnaar Peter Rake en de winnaar van vorig jaar Richard Kamman (nu retired, toen CIO van het Maxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht).

Binnenkort weer een sessie Cisco Sysatems in Amsterdam, handelend over Workplace Transformation.

Kortom, ik heb weer dit voorjaar een mooie mix van techniek en innovatie, business objectives en netwerkmogelijkheden. Het geeft mij de bagage om ook in de tweede helft van dit jaar van toegevoegde waarde te zijn in mijn adviestrajecten.

Mens, mens en nog eens mens. En dan komt de techniek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *