Ik begin dit jaar met een overblijfsel uit 2017, mijn column in TeleBusinessMagazine van december 2017. De column is geïnspireerd door het bezoek dat de deelnemers aan Expeditie-ICT brachten aan Ouwehands Dierenpark. Daar leerden we hoe dieren met elkaar omgaan en hoe zij verbintenissen en zelf allianties aangaan.

 

Liegen, intimideren en verleiden.

Dieren zijn soms net mensen. Hun gedrag vertoont soms verdacht veel overeenkomsten. Velen onder u zullen zich nog het programma ‘Animal Crackers’ kennen van André van Duin, veel humor maar ook een feest van herkenning. Tijdens de bijeenkomst van Expeditie ICT op 6 december in Ouwehandsdierenpark werden de aanwezigen door bioloog Patrick van Veen meegenomen in de wereld van de apen.

In zijn voordracht liet hij zien hoe apen hun positie verwerven in de groep, hoe zij vechten om hun leiderschap, hoe de alpha-mannetjes hun positie verdedigen, hoe zij elkaar manipuleren. Hij liet zien dat chimpansees elkaar best willen helpen en elkaar ook best wel wat gunnen, zolang de verhoudingen niet te scheef gaan lopen.

Trouwens, ook apen kennen verveling en smeren dan soms hun ontlasting aan de muren. Zeg maar de aap-versie van graffiti. En wie kan de shit van de muur halen? Precies, de verzorgers. Overigens kan ik graffiti op bepaalde plekken wel waarderen.

In het verkoopproces gaat het vaak om, nadat er natuurlijk eerst aan elkaar geroken is, te intimideren, ons op de borst te kloppen om de potentiele klant onder de indruk te laten zijn van wat we aan toegevoegde waarde te bieden hebben. Daar is voor ons Nederlanders wel ruimte voor verbetering. We hoeven natuurlijk niet als een alpha-mannetje door de groep te rennen, maar iets meer trots op geleverde prestaties mag wel.

En dan mag het verleiden beginnen op basis van argumenten. Verleiden begint weliswaar van één kant, maar actie vraagt in deze om reactie. De liefde moet namelijk wel van twee kanten komen. Alleen zo kun je een succesvol partnership aangaan.

En wat kunnen we verder leren van dieren.

  1. Blijf in het moment, spendeer voldoende tijd aan de klant nu en denk niet teveel vooruit. Zorg wel voor een lange termijnvisie op de relatie met de klant, maar vergeet niet de aandacht vandaag.
  2. Luister naar je intuïtie, besteedt aandacht aan alle zintuigen. Zorg dat je zoveel mogelijk informatie hebt over de klant, vang zoveel mogelijk signalen op.
  3. Blijf gefocust op wat het meest belangrijk is, er vraagt altijd wel iets anders de aandacht. Het geeft meer rust en hogere kwaliteit.
  4. Spreek duidelijk taal met de klant. Iedereen heeft zijn eigen denkraam.
  5. Neem de tijd om te rusten. Even met de voeten op tafel levert zoveel meer creatieve ideeën op. Of ga sporten, maak je hoofd leeg.
  6. Zorg goed voor jezelf en je omgeving, dat betekent fysiek en binnen het vakgebied. Volg de nieuwe ontwikkelingen, ontwikkel jezelf en deel kennis. Zo maak je een sterk team wat ook jou weer ten goede komt.
  7. Leer te vergeven, er gaat wel eens een opdracht aan je neus voorbij, soms zelfs om redenen die niet te begrijpen zijn. Probeer het te relativeren. Laat het los en ga verder met dezelfde energie.
  8. Heb onvoorwaardelijk lief, hou van je bedrijf, hou van je product. De klant zal je enthousiasme waarderen, maar zal ook doorhebben of je verhaal echt is of niet.

De Kerstdagen en de Jaarwisseling vormen bij uitstek een periode van bezinning en reflectie. Denk dan aan de dieren, kijk wat filmpjes over apen en vergeet uw geliefden niet!

Ik wens u een gezond, voorspoedig en succesvol 2018 toe.

Marcel Ederveen, Senior Consultant MEcom Consulting

Verbonden aan NiVo network architects

 

‘Liegen, intimideren en verleiden’, mijn column in TBM van december

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *