In TBM begin ik het jaar met een beschouwing van de telecom markt in Nederland, een concurrerende markt die hard maar fair vecht om de klant. Een ‘warfare on information’ kennen we gelukkig hier niet. Lees er over in mijn column.

‘Is uw organisatie al gehackt?’

Als u deze uitgave van TeleBusiness Magazine uit de sealing haalt, ligt de eerste maand alweer bijna achter ons. De maand januari is vaak de maand van de kick-offs, presenteren van de plannen en het verdelen van de verkoopdoelstellingen onder de accountmanagers.

De vraag is dan altijd weer: wat voor jaar zal het worden? Zijn de doelstellingen realistisch? Wat gaan de klanten doen? Welke branches hebben de crisis helemaal achter zich gelaten (en zitten die toevallig in mijn portefeuille) en welke hebben nog de nodige uitdagingen? Welke branches zitten in een transitie en welke consolideren?

Vragen genoeg. En wat gaat de economie doen? Zullen de eerste acties van de regering Trump gevolgen hebben voor de wereldeconomie? Wat zal de uitkomst zijn van de verkiezingen in ons eigen land op 15 maart? Gaan daar verrassingen uit komen of worden de huidige inschattingen waarheid? En gaan wij ook te maken krijgen met onthullingen, ‘fake-news’ en hacks. Onze regering is er alert op, maar wellicht zijn er al koekoekseieren gelegd door belanghebbende groepen.

Ook in de business zijn de belangen soms erg groot. Wie gaat er groei realiseren, wie gaat consolideren? Gaan er nog grote overnames plaatsvinden? En welke informatie heeft iedereen? Gaat de ‘warfare on information’ in onze branche een rol spelen? Ik persoonlijk denk niet dat we ons van dit soort praktijken bedienen, maar het zou naïef zijn als ik zou denken dat openlijk of gemakkelijk beschikbare concurrentie-informatie niet zou worden benut in het gevecht om de klant en de markt. Dus ik stel de vraag toch maar: is uw organisatie al gehackt?

Beveiliging van informatie is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Los van het feit dat u wettelijk aansprakelijk bent voor het onzorgvuldig omgaan met klantinformatie is de reputatieschade minstens zo belangrijk.

Ik beschouw de ICT-branche in Nederland nog steeds als een eerlijke maar strijdvaardige beroepsgroep die altijd weer op zoek is naar toegevoegde waarde voor de klant, maar uiteraard ook de ontwikkeling van de eigen organisatie niet veronachtzaamt.

We gunnen elkaar gelukkig het licht in de ogen, maar winnen wel graag van elkaar.

Daarom wens ik iedereen een succesvol, uitdagend maar realistisch ingeschat, hackloos en gezond (in vele opzichten) 2017 toe. Ik wens iedereen mooie innovatieve projecten toe, zodat de juryleden van de Telecom Inspirience Awards 2017 het extra moeilijk gaan krijgen.

Marcel Ederveen
MEcom Consulting
Verbonden aan NiVo network architects

Is uw organisatie al gehackt? – Mijn column in TeleBusinessMagazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *